X

The socialite singer, c. 1884

Oil on canvas, 61 x 46 cm
Estense Foundation collection, on deposit at GAMC

 

In 1871 Giovanni Boldini moved to Paris and during his first years in the French capital he produced genre paintings destined for merchants and collectors. In the early 1880s he abandoned these subjects, resumed his portrait work, and in parallel began a more experimental production devoted to the themes of the modern city. His investigation also extends to the places of nightlife: theaters, concert cafes, lounges enlivened by musicians, dancers and singers enter his repertoire, which thus demonstrates his knowledge of avant-garde figurative debates and the research conducted by his friend Degas. Indeed, Boldini adopts compositional solutions inspired by photographic aesthetics to achieve effects of immediacy and truth of vision.

One of the most radical outcomes of this experimentation is precisely The worldly singer. Contrariamente a quanto potrebbe sembrare, la scena non è ambientata in un caffè, ma nell’atelier dell’artista. La composizione è costruita su un complesso intreccio di diagonali ed è caratterizzata da tagli improvvisi, come quello che lascia fuori dalla scena il corpo del pianista mostrandone solo le mani e il viso. L’opera propone un’inquadratura fortemente ravvicinata e un punto di vista rialzato che accentua il movimento della cantante e la repentina apertura del ventaglio. Già appartenente alla collezione dell’artista e poi transitata in collezione privata, la tela è stata acquistata dalla Fondazione Carife (oggi Fondazione Estense) nel 2008 e collocata in deposito presso il Museo Giovanni Boldini.